KEPIMPINAN DALAM ISLAM

بسم الله الرحمن الرحيم

Segala pujian bagi ALLAH s.w.t , selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W yang diutuskan sebagai rahmat bagi sekelian alam, juga ke atas keluarga para sahabat dan mereka yang mengambil petunjuk serta beramal dengan sunnahnya sehingga ke hari qiamat.

Firman ALLAH S.W.T yang bermaksud:

Dan Sesungguhnya Kami telah mengutus Dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut". maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada Yang diberi hidayah petunjuk oIeh Allah dan ada pula Yang berhak ditimpa kesesatan. oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah Bagaimana buruknya kesudahan umat-umat Yang mendustakan Rasul-rasulNya.

Salam perjuangan buat sahabat-sahabat sekalian yang ditaklifkan sebagai pemimpin ummah dalam mendidik jiwa manusia kearah kehidupan yang sebenar, dan salam perjuangan juga buat insan yang tidak memahami erti kepenatan,kepayahan,kesusahan seorang pemimpin. Perlu diingatkan bahawa setiap ape yang berlaku itu adalah ketentuan illahi, kita sebagai manusia hanya mampu merangcang, dan yang menentukan segala gerak lagkah kita adalah ALLAH. Sebagai seorang insan yang memahami hidup ini perlu kepada seorang pemimpin, dan kita hendaklah mentaati pemimpin itu dgn sebaik-baiknya, sekiranya pemimpin itu bergerak diatas jalan yang benar dan diredhai.

Sahabat sekalian, akhir-akhir ini banyak kita dengar ketidakpuasan hati sahabat-sahabat sekalian, dalam mengutuk kepimpinan yang tidak melakukan kerja dgn baik dan sebagainya, perlu diingatkan, sahabat lebih ma’ruf dalam mentafsir makna al-quran dan memahami erti ketaatan kepada pemimpin. ketaatan itu lahir daripada sifat percaya mempercayai di antara pemimpin dgn org yang dipimpin, apabila kepimpinan mempunyai keikhlasan dan menyatakan pengorbanan mereka yang sebenar kepada kita, ketaatan ini mestilah dalam semua keadaan di masa senang n susah, kelapangan dan kesempitan dan sebagainya.

Firman ALLAH S.W.T yang bermaksud:

Wahai orang-orang Yang beriman, Taatlah kamu kepada Allah dan Taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang Yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) Dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.(An-nisa’ 59).

Dan kita sebagai seorang yang dipimpin, jangan kita menjadikan diri kita ini sebagai “bodoh sombong”. Mungkin sahabat-sahabat boleh ketawa dgn perkataan ini, tapi sahabat perlu ingat, adakah sahabat pernah mendengar tentang suatu pekerjaan di dunia ini yang tercapai tanpa kepimpinan?? Tidak dpt dinafikan bahawa membenarkan pernyataan di atas adalah semacam berkhayal, dan bertentangan dengan fitrah manusia sebagai makhluk yang diciptakan untuk berkomunikasi dengan yang lain.

“Hasad dengki menghilangkan keindahan, baik keindahan badan, keindahan jiwa ataupun keindahan akal. Bahkan keindahan wajah pun mampu dihilangkannya.”
Sama-sama renungkan..

Wallahu ‘alam

Posted by zul fakaar mat ghani