ADAKAH KITA TAHU TENTANG BULAN REJAB??

بسم الله الرحمن الرحيم

Segala pujian bagi ALLAH s.w.t , selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W yang diutuskan sebagai rahmat bagi sekelian alam, juga ke atas keluarga para sahabat dan mereka yang mengambil petunjuk serta beramal dengan sunnahnya sehingga ke hari qiamat.
Syukur kepada Allah SWT keraana dengan taufiq dan hidayahnya kita sama- sama diberi oleh Allah SWT suatu nikmat yang cukup besar, yang mana nikmat ini menjadi impian kepada jiwa yang bergelar insan, iaitu nikmat kesihatan. Sahabat sekalian, di bulan rejab yang mulia ini, marilah kita sama-sama menigkatkan dan melengkapkan keperibadian kita sebagai seorang insan yang berguna kepada masyarakat, lebih-lebih lg pada diri kita sendiri. Sebagai mana sahabat- sahabat ma’ruuf tentang bulan rejab ini yang banyak didalamnya peristiwa islam, antaranya israk dan mikraj. Peristiwa ini berlaku pd 26 @ 27 haribulan rejab. Dalam peristiwa inilah sembahyang yang kita kerjakan sahari semalam disyariatkan ke atas junjungan kita Nabi Muhammad SAW dan umat islam.

Dinamakan bulan rejab kerana bulan ini sanagt mulia pd zaman jahiliyah. Dari segi bahasanya pula, rejab membawa maksud kebesaran,kemuliaan,keagungan. Kita memahami huruf ejaan Rejab (ر) ,(ج), (ب), itu dikaitkan dgn tiga pengertian:

1. Huruf (ر) adalah رحمة iaitu (sifat kasihan belas) Allah SWT ke atas umat Nabi SAW krn menerima permintaan baginda SAW agar dikurangkan solat fardu daripada 50 kali kpd 5 kali shj.

2. Huruf (ج) adalah جود bererti betapa pemurahnya Allah SWT memberikan pahala untuk 5 kali solat setiap hari bersamaan dgn 50 kali solat.

3. Huruf (ب) adalah بر bererti kebaikan n kebajikan yg dilakukan pd bulan ini akan mendapat pahala yg besar disisi Allah SWT.

Antara Kelebihan bulan Rejab:
1. Malam awl rejab adlah malam yg mustajab berdoa kpd Allah SWT.
2. Orang yg memuliakan bulan ini akan dimuliakan oleh Allah SWT di hari akhirat.
3. Puasa sehari bulan Rejab seperti mereka yg mengerjakn ibadat seumur hidup, dan puasa pd 27 Rejab seperti berpuasa 60 hari pahalanya. Jika disertakan dgn sedekah akn beroleh pahala seperti puasa seribu thn.
4. Siapa yg berpuasa sehari pd bulan ini akan mendapat keredhaan Allah SWT. Berpusa 3 hari akan diselamatkan drpd bahaya dunia n akhirat, serta diselamat dr penyakit gila n fitnah syaitan. Manakala puasa lapan hari pula dibuka lapan pintu syurga.berpuasa sepuluh hari akan makbul permintaannya.puasa lima belas hari,Allah SWT memadamkan dosa2 yg lalu dan menggantikan kejahatan dgn kebaikan. Puasa sebulan pula wajib baginya pengampunan dosa yg tlah lalu.
5. Siapa yg bersedekah pd bulan ini, akan ditulis bg setiap helaian bulu romanya dgn seribu kebajikan.
Marilah sama - sama kita meningkatkan ibadat kita lebih – lebih lg pd bulan ini, semoga apa yg kita kerjakan mudah- mudahan mendapat keredhaan Allah SWT. Insyaallah.


Wallahu’alam.

Posted by zul fakaar mat ghani